14. mars 2012

Ice skating in Milton Keynes

Sixth form dro på tur til Planet Ice i Milton Keynes i dag. Det var kjempegøy! Veldig lenge siden jeg har stått på skøyter, men det gikk fint - jeg klarte det fortsatt, haha. Noen av de andre hadde aldri gått på skøyter før, så det var morsomt å se dem prøve seg frem. Jeg og Helene prøvde oss på noen 'piruetter', og fikk høre hvor flinke vi var. Hoho. Flinke i England, rubbish i Norge - men gøy hadde vi det! Bildedryss og mini-film:







Dagens kommentar fra Manpreet: "Look at our gang. Really multicultural. No white people". Haha! Helena ser på Helene og meg og sier 'hun mener britiske..'. :-)

11. mars 2012

SUNday

Jeg må bare si det: alle sier at the UK er kjent for gråvær og regn, men det har vært minimalt av det i løpet av de 7 månedene jeg har vært her. Hver søndag siden oktober har jeg gått til kirka, og først forrige søndag regnet det så vi tok bilen i stedet for.

I dag var det, once again, nydelig vær. Jeg gikk til kirka i sommerkjole (med tights og genser, ja) uten å fryse. Etter gudstjenesten var vi som vanlig inne i the Church Hall og snakket med andre. Hyggelig som alltid, og fikk mange kommentarer om at kjolen min var så fin. Så gikk jeg inn på det lille rommet hvor barna lekte, og ei jente (som jeg ikke kjente) kom løpende bort til meg. "Pretty dress!" sa hun, og gav meg en stor klem. "I remember you from  when you were on TV!". "What? I've never been on TV...". "Oh... looks like it". Hun trodde hun hadde sett meg på X-factor. Så søt.

Etter kirkete dro vi til the embankment og spiste lunsj. Cookies, rislapper, sausage rolls, bananer og druer. Veldig koselig i det herlige været.
Deretter dro vi til John og Judith's, hvor Becky og Dom også var, med barna. Der er det alltid så koselig å komme inn for man blir så godt tatt imot, både av voksne og barn. "Julie!" hørte jeg, og så Gracie og Harry komme løpende mot meg for å gi meg klem. Herlige. Ble med dem ut i hagen, hvor Gracie og Georgia letet etter marihøner, og så hjalp jeg Harry å sykle. 

Hjemme satte vi på musikk fra Kids' Church og sang/danset/spilte luftgitar, før vi avsluttet dagen med deilig roast dinner! :)

Til slutt litt ny info. Jeg trenger ikke få C i alle fagene mine. Puhh, da trenger jeg ikke bruke energi på å bekymre meg. Pappa ringte å snakket med rådgiveren for noen dager siden, og ble fortalt at de (skolen i Norge) var fullstendig klar over vanskelighetsgraden av den engelske skolen og at de bare krever at vi består fagene. Han hadde også sagt at elever som kom tilbake etter et år i England og som hadde klart seg bra der, hadde et veldig godt grunnlag for 3. klasse. 
Det stemmer med det lærerne her i England også sier. "A-levels er vanskeligere enn universitetet". I'm not gonna lie, jeg kommer til å være stolt av meg selv - med god grunn - når jeg har fullført dette året!

10. mars 2012

Risengrynsgrøt

Dere aner ikke hvor godt dette smakte! Himmelsk. Evigheter siden jeg spiste risgrøt sist. Resten av grøten er lagd om til rislapper som vi skal ta med som lunsj til kirka i morgen. Stort smilefjes.

6. mars 2012

Survey: Use of laptops in lessons

Hypothesis:
"When laptops are used in the right way, they can be a very useful tool for learning".
Sampling frame: Year 12 students in Kristiansand, Norway and in Bedford, England.

Laptops are used evevrywhere in todays' society, both for private and professional use. Because of this it is a bit artificial if it's not used in schools for educational purposes. A big part of this, I would argue, is because teachers are afraid, for instance that students will  cheat. But why should schools be so different from the world outside the classroom?

Research carried out on Norwegian students
In Norway all students are given a laptop when they start in year 11. In the survey they were asked questions where their answers would help to prove or disprove my hypothesis.

80% of the students said that it is not harder to concentrate when they have laptops and internet access in lessons. 100% of the participants said that they use their laptop to take notes from what the teacher is saying. Many of them also search for information they can't remember etc. on the internet. However, distractions such as music and blogs also occur. Facebook, twitter and online newspapers are also used, but I would argue that this is not a bad thing. As long as it is used for the right purposes it could actually be a good thing.

On a scale from 1-5 (where 5 is the best) the students rate their teachers' digital skills as between 2 and 3. 90% rate their peers as 4 or 5, and 80% rate themselves as 4 or 5. This shows that students see themselves as having extremely good digital skills. However when they are asked what resources/tools they would use to make a presentation together with a group, all of them (100%) included Microsoft Powerpoint in their answer.
The survey shows that the resources all of the students know are resources they have been taught in school (MS PowerPoint, MS Word, It's Learning/VLE, online dictionary) or shown by friends (Facebook/Twitter and blog). Very few have knowledge about Google Docs, Inspiration, WolphramAlpha, Prezi, Geocaching and Flickr.

70% of the students say they prefer typing on the computer. They argue it's quicker, neater, can easily be edited, printed and it is a lot easier to keep a good system. The remaining 30% prefer handwriting, and explain their answer by saying that they learn more and don't get distracted by other things. I would suggest that this shows a level of maturity, both by the students who can use laptops without getting distracted, and by those who choose handwriting because it's for their own good.

Of other things worth mentioning that was found in the survey is;

  • 60% of the participants think that the digital skills of their teachers would improve fastest if their teachers dared to open up for the possibility that digital skills are something we learn from each other (also teachers from students).
  • When they were asked what they thoight would have the best effect on learning, 50% of the students answered free text books and stationary, while 50% answered free laptop/iPads with all necessary resources installed or avaliable online.
Research carried out on English students
The 'trend' of rating students better than teachers in terms of digital skills also appear among the English students, but here students seem to know about far less resources than the norwegian students. All of the participants said they prefer typing on the computer rather than handwriting, and nearly 70% of them said they would like to use laptops in lessons. When they were asked to mention advantages of this, they suggest it's easier, quicker, and more motivating as it is a different way of learning. The ONE disadvatage they mention is distraction. I would argue that this possible distraction easily could be avoided simply by the teacher who should design the lessons in a way that students can use the computer effectively.

70% of the english participants believe that free laptops/iPads with all necessary resources installed will give the best effect on learning.

5. mars 2012

Happy day

Vi fikk tilbake corseworket i dag (adaptive writing + commentary) fra ms. Zafir, og jeg er kjempefornøyd med resultatet. Jeg fikk A! Best av alle i klassen, woop! Det er lov å være stolt da... Det var bare meg og Zoe som fikk A'er - ut av 20 fikk hun 17 og jeg 18 marks :) Håper det går like bra med den andre delen av courseworket (text study) som vi leverte i dag. Blir spennende å se - jeg har definitivt brukt mer tid på den delen så.

Del 2 av matteeksamen var også i dag. Den skulle begynne 1.55, men da meg og Helene kom dit 1.40 var det ingen utenfor sportshallen! Det viste seg at eksamenen hadde begynt en time tidligere - og vi hadde ikke fått beskjed! Det ordnet seg veldig greit, men vi var rimelig oppgitt da vi måtte gå inn i sportshallen en time etter alle de andre 250 elevene som satt og jobbet.

I går, etter gudstjenesten, var det ei dame som kom bort til meg og lurte på om jeg var ny der siden hun ikke hadde sett meg før. Jeg ser ikke på meg selv som ny der lenger, jeg hører til der nå, så jeg svarte at jeg hadde vært der i 6 mnd og at jeg var fra Norge. "Oh, ok! You're a very pretty girl" sa hun. Aaw, så skjønn :)

Like I said, jeg føler jeg hører til der nå, og i går følte jeg at jeg klarte å være helt meg selv. Jeg kan engelsk liksom, men noen ganger blir de sosiale evnene dårligere når man skal fortelle noe eller tulle. Men i går klarte jeg å tulle. Høres kanskje rart ut, men det var så godt! De andre tuller med meg stadig vekk, så det var godt å føle at jeg klarte å tulle tilbake, lol...
Person1: 'Do you have different plugs in Norway?'
Meg: 'No, you have different plugs in England!'
Person3: 'Ohh....I think we should beat her up...'.
Haha, made my day :) Pluss en del andre ting, som at en av dem leste norsk med en blanding av tysk, dansk og kinesisk aksent. Elsker søndager. Så ble jeg gratulert for å være blond..den spøken klarte jeg ikke tulle tilbake på, for jeg skjønte ikke hvorfor jeg var blond. Vittig var det uansett. (Skjønner nå at dette won't make any sense to you, for dere skjønner ikke contexten, haha).

4. mars 2012

Before I die...


Noen ting jeg allerede har gjort:


1. mars 2012

A pinch and a punch for the first day of the month

Mens vi ventet på minibussen til Wootton i dag kom en av lærerne inn for å fikse arket hvor vi 'signer' inn/ut. Hun spurte hvilken dato det var - 1. mars - og så tok hun en runde rundt i rommet og kløp oss i armen og sa "A pinch and a punch for the first day of the month". Det er visst noe de gjør hver første dag i måneden, for å få good luck resten av måneden. Og så er det jo en grunn til å klype/slå noen uten å få noe igjen (for man kan ikke gjøre det tilbake), hehe.

And now for something completely different... (Monthy Python)

Vi hadde mock exam i Spansk forrige uke. Vi hadde det i November også, og da fikk jeg E/F/U, husker ikke helt. Denne gangen fikk jeg A! Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det - det var veldig overraskende og helt uventet. I tillegg hadde vi muntlig, og det var jeg one mark off a B, som vil si at jeg fikk en sterk C, noe jeg er kjempefornøyd med! Om det bare kan gå så bra på den ordentlige eksamenen i Mai.......